Porównywarka > Poradniki finansowe > Budżet Domowy – czyli jak zawsze mieć pieniądze?
  • avatar
  • Autor:
    Daniel z Finanto
  • Data:
    13 maja 2018
  • Komentarze:
    Brak komentarzy

Budżet Domowy – czyli jak zawsze mieć pieniądze?

Budżet domowy – odwieczny problem jak go zorganizować i co zrobić żeby zawsze mieć pieniądze. Może trzeba zarabiać bardzo dużo, tak by wystarczyło na całe życie? Tylko ile to jest tyle „żeby wystarczyło”? Czy da się to określić?

Budżet domowy hollywoodzkich gwiazd

Spójrzmy nieco na życie hollywoodzkich gwiazd. Na ich miliardowe zarobki i wielkie bankructwa…  Wniosek jest prosty – aby zawsze mieć pieniądze, trzeba nimi odpowiednio zarządzać. Nie chodzi o to ile zarabiasz, a o to jak zarządzasz swoimi finansami. Wśród gwiazd znajdą się i bankruci i bogacze. Co odróżnia jednych od drugich? Na pewno nie zarobki, które w większości przypadków są olbrzymie, ale… inteligencja finansowa.

Możesz zarabiać nawet milion złotych miesięcznie, ale uwierz mi, że jesteś również w stanie lekką ręką wydać taką kwotę.

Jak zarządzać pieniędzmi, aby zawsze je mieć, niezależnie od tego ile zarabiasz?

Z pomocą przyjdzie Ci zasada 6 słoików.

Podobną metodę stosowały nasze babcie. Po prostu rozdzielały gotówkę na kilka porcji o różnym przeznaczeniu.

Kilka lat temu tę wiedzę usystematyzował T Harv Eker – biznesmen, pisarz i mówca motywacyjny. Rozpropagował on na światową skalę metodę 6 słoików. Wskazał, iż najlepiej jest podzielić dochody na 6 porcji, zwanych potocznie słoikami.

Według tej zasady w pierwszej kolejności, powinieneś podzielić swoje zarobki na 6 części – tzw. 6 słoików.

Budżet domowy – zasada 6 słoików w praktyce

Poniżej pokażę Ci krótki przykład dotyczący tego jak dzielić pieniądze na słoiki zgodnie z założeniami T. Harv-a Ekera. Przeczytaj uważnie, bo ta treść może bardzo pozytywnie wpłynąć na Twoją finansową przyszłość.

Słoik 1: Na potrzeby życiowe, 55% Twoich dochodów.

Na to konto powinieneś przeznaczyć 55% zarabianych przez Ciebie pieniędzy. Przeznaczasz je na koszty życia, czyli ubranie, jedzenie, paliwo, rachunki, kredyty, właściwie wszystko co nie znalazło się w następnych punktach.

Słoik 2: Oszczędności, 10%.

Tych pieniędzy nie powinieneś ruszać. Możesz te pieniądze wpłacać np. na lokaty. To są pieniądze np. na Twoją emeryturę lub na dzieci. Dzięki oszczędnościom zabezpieczysz swój byt na starość.

Słoik 3: Długoterminowe i nieprzewidziane wydatki, 10%.

Każdy z nas zetknął się z nagłymi wydatkami. Środki z tego słoika przeznaczysz na wycieczki, zakup samochodu, czy też jego naprawę. Pieniądze z tego słoika możesz wykorzystać na wszelkie wydatki, które chcesz zaplanować, oraz nagłe wydatki, takie jak zepsuty sprzęt AGD.

Słoik 4: Przyjemności, 10%.

To są tylko Twoje pieniądze, nie dla dzieci, nie dla żony, nie dla męża, tylko dla Ciebie. Na przyjemności. Ten słoik co miesiąc powinien być zasilany jakąś kwotą, z której opróżnisz go w danym miesiącu. Musisz wynagradzać siebie za trud pracy, żeby czuć, że to co robisz ma dla Ciebie sens i coś z tego masz. Jeśli nie wynagrodzisz siebie, to szybko stracisz motywację i może dopaść Cię wypalenie zawodowe, które z kolei może doprowadzić do ciężkiej depresji.

Słoik 5: Edukacja, 10%.

Jeśli chcesz w przyszłości więcej zarabiać, musisz dzisiaj zadbać o swoją edukację i rozwój osobisty. Z pieniędzy w tym słoiku kupuj książki i szkolenia. Tylko solidna edukacja pozwoli Ci rozwinąć się w tym kierunku. Uważaj na pewną pułapkę – pisząc „edukacja” nie mam na myśli ukończenia kolejnych płatnych studiów podyplomowych, które wpiszesz do CV. Prawdziwa edukacja, która daje Ci realne kompetencje jest prawie zawsze prywatna i polega na uczeniu się od praktyków z wieloletnim doświadczeniem, a nie teoretyków, którzy nigdy nie zweryfikowali swojej wiedzy poza ścianami uczelni.

Słoik 6: Inni, 5%.

W tym słoiku znajdują się pieniądze dla innych ludzi. Na prezenty imieninowe, urodzinowe, ale również na cele charytatywne. To co wydasz, wróci do Ciebie. Jeśli na początku nie masz takich środków, po prostu daj swój czas innym, albo odkładaj choćby symboliczne kwoty.

Jak zorganizować słoiki?

Bardzo prosto. Za pomocą kont bankowych. Zakładasz 6 kont bankowych i  po wpłynięciu pensji rozdzielasz pieniądze na różne konta, w zależności od celu, które dane konto spełnia.

Na Twoje główne dotychczasowe konto wpływa pensja lub inne dochody. Z tego konta rozdzielasz pieniądze – według opisanego wyżej schematu.

Posiadanie kilku kont, bardzo ułatwia zarządzanie słoikami. Nie musisz myśleć ile masz do wydania i na co przeznaczysz te pieniądze. Po prostu automatycznie dzielisz pieniądze na konta, a potem używasz pieniędzy.

Działa to tak, że na co dzień używasz jednego konta – na potrzeby życiowe. Do pozostałych kont nie zaglądasz, zapominasz o tym, że coś na nich masz. Sprawdza się to o wiele lepiej, niż dzielenie pieniędzy w głowie (tyle mogę wydać, tyle mi musi zostać). Bo zawsze trafi się jakaś „okazja” żeby bez sensu wydać za dużo pieniędzy..

Ponadto pokazują to wyraźnie statystyki – większość ludzi nawet jak chce oszczędzić, to nie oszczędza, a wręcz przeciwnie – zadłuża się na konsumpcję. Większość ludzi bogatych zarządza swoimi pieniędzmi, dlatego są bogaci. Biedni natomiast niezmiernie rzadko podejmują temat zarządzania. Ci którzy szybko dochodzą do fortun, i nie zarządzają – szybko wracają do punktu wyjścia.

Wszystkie konta w jednym banku, czy każde osobno?

Niektóre banki, wyszły naprzeciw potrzebom klientów i mają wbudowane w swoich panelach coś, co może stanowić namiastkę 6 słoików. Na takich kontach możesz rozdzielać środki w ramach subkont, ale nie zalecamy takiego podejścia.

Chodzi o to, że nie powinieneś nawet zaglądać do pozostałych kont. Mają być dla Ciebie niedostępne na co dzień. Mając wszystkie środki pod ręką w jednym banku, o wiele prościej jest wydać pieniądze na rzeczy, których nie potrzebujesz.

Ponadto, te środki powinny być od siebie oddzielone ze względów bezpieczeństwa. Gdyby jakiś bank miał tymczasowe kłopoty finansowe, lub został zaatakowany przez hakerów, a Ty posiadałbyś w nim wszystkie swoje pieniądze – to byłbyś w tarapatach. Dlatego zalecamy rozdzielać środki, na konta w różnych bankach.

Jest jeszcze dodatkowa zaleta takiego rozwiązania: banki chętnie dają zarobić nowym klientom, za to, że testują ich konta. Tworzą rozmaite promocje bankowe w których w łatwy sposób możesz otrzymać dodatkowe pieniądze lub inne nagrody za to, że aktywnie korzystasz z konta.

Zarabiam za mało, żeby to rozdzielać

Zarządzanie pieniędzmi w ramach budżetu domowego powinieneś wprowadzić jak najszybciej. Wiele, zwłaszcza biednych osób mówi – zarabiam za mało pieniędzy i nie mam z czego dzielić.

To błędne podejście!

Przeczytaj historie życia MC Hammera, Evandera Holyfielda, Burta Reynoldsa, Michała Wiśniewskiego z Ich Troje oraz innych sławnych (i mniej sławnych) ludzi, którzy weszli na sam szczyt finansowych osiągnięć, a później bardzo szybko z tego szczytu boleśnie spadli.

W ich życiu nie brakowało pieniędzy. Zarabiali potężne pieniądze, ale zabrakło zarządzania tymi pieniędzmi od podstaw.

W kontrze warto wspomnieć tutaj o Andrzeju Gołocie, który sam wiele razy przyznał, że nie potrafi zarządzać pieniędzmi, dlatego oddawał je w zarządzanie swojej żonie Marioli. Dzięki niej, i jej inwestycjom jest zabezpieczony do końca życia. Można powiedzieć, że zarobił na to, żeby być „ustawionym” do końca życia, ale to tylko ta mniejsza część prawdy. Andrzej Gołota zarobił pieniądze, ale to jego żona utrzymała i pomnożyła ten majątek, dzięki mądremu zarządzaniu.

Podsumowanie – budżet domowy „po mojemu”

Zarabiając nawet 2 tys zł miesięcznie i stosując zasadę 6 słoików jesteś w stanie powoli zabezpieczać się i odkładać pieniądze choćby na wakacje.

Do tego nie trzeba nawet wielkiego wysiłku. Po prostu – podziel środki raz w miesiącu, i nie zaglądaj na co dzień do pozostałych kont, poza kontem na potrzeby życiowe.

Dopiero po jakimś czasie sprawdź pozostałe konta. Zobaczysz jak się zdziwisz i jaką moc poczujesz panując nad swoimi finansami.

Oczywiście, nie musisz zakładać konkretnie 6 kont i trzymać się dokładnie takich wartości procentowych, jak wyżej wypisane. Ja osobiście korzystam z 8 kont i przyjąłem podział kwotowy. Rozdzielam konkretne kwoty na konkretne konta, a nadwyżki finansowe (jeśli się pojawiają), przeznaczam w całości na konto oszczędnościowe.

Mój rozkład kont:

Konto 1Na życie. Z tego konta finansuję tylko żywność i chemię.

Konto 2Przyjemności, Rozrywka, Wakacje. Na tym koncie odkładam na wakacje i przyjemności.

Konto 3Opłaty stałe. Na tym koncie gromadzę wszystkie środki na czynsze, rachunki za media, abonamenty, podatki od nieruchomości, użytkowanie wieczyste gruntu pod mieszkaniem.

Konto 4Kredyty, pożyczki, karty kredytowe. Na to konto co miesiąc trafia kwota potrzebna do spłacenia rat i zobowiązań kredytowych, po to żeby zawsze spłacać je bez zobowiązań.

Konto 5Dzieci. Konto związane z wydatkami na dzieci takimi jak pomoce naukowe, opłaty za szkołę, przedszkole, obiady, wycieczki, zajęcia dodatkowe. Na to konto trafia kwota z programu 500+ oraz w razie potrzeby dodatkowe środki, które będą potrzebne np. przed nowym rokiem szkolnym.

Konto 6Nieprzewidziane wydatki. Na to konto trafia konkretna suma co miesiąc, która ma pokryć ewentualne nieprzewidziane wydatki takie jak wymiana sprzętu AGD, naprawa auta, czy leki w aptece w sezonie największej ilości zachorowań.

Konto 7Edukacja i inwestowanie w siebie. Tutaj gromadzę środki potrzebne do zakupu książek, kursów i szkoleń potrzebnych mi do tego, żeby podnosić kwalifikacje i zarabiać więcej.

Konto 8Wkład własny na mieszkanie oraz dodatkowe oszczędności i inwestycje. Na to konto odkładam pieniądze, które posłużą mi jako wkład własny podczas starania się o kredyt na mieszkanie. Nadwyżki na tym koncie są moimi dodatkowymi oszczędnościami, które zamierzam inwestować np. w mieszkania pod wynajem.

Jak widzisz stosowanie zasady 6 słoików może wyglądać różnie u różnych osób, ale tak naprawdę nie jest istotne na ile kont rozłożysz swoje pieniądze – istotne jest, żeby nauczyć się systematycznego zarządzania swoimi finansami i zadbać o to, żeby zawsze mieć pieniądze. Zarządzanie jest kluczowym elementem. Jeśli dobrze zarządzasz to możesz przejść do zarabiania większych kwot.

Jeśli zaniedbasz kolejność i nie nauczysz się zarządzać małymi kwotami, to NIGDY nie będziesz mieć większych pieniędzy.

Życzę Ci powodzenia i systematyczności w stosowaniu zasady 6 słoików.

Dla ułatwienia pod artykułem znajdziesz ranking najlepszych kont bankowych, które możesz wykorzystać na potrzeby swoich 6 słoików 🙂

Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 - 12 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 - 4 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 - 6 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 - 5 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 - 3.9 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 - 7 zł
Oprocentowanie 0 %
Opłata za konto od 0 zł
Opłata za kartę 0 - 7 zł
Oprocentowanie 0 %

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o
Produkty w porównywarce: